BELANGRIJK BERICHT voor DJI M200 serie piloten

bron: dronewatch.nl

De Britse Civil Aviation Authority (CAA) heeft een officiële waarschuwing uitgevaardigd aan gebruikers van drones uit de Matrice 200-serie van DJI, ofwel de M200, M210 en M210 RTK. Er bestaat een kleine kans op een onderbreking in de energietoevoer, met als gevolg dat het toestel uit de lucht valt. Gebruikers worden aangeraden hun toestel en batterijen zo snel mogelijk te updaten.

‘Complete loss of power’

Volgens de CAA heeft ‘een klein aantal gebruikers’ meegemaakt dat hun toestel tijdens de vlucht ineens zonder stroom kwam te zitten, ook al leken de accu’s net daarvoor nog genoeg capaciteit te hebben. In alle gerapporteerde gevallen resulteerde dat in een crash, aangezien de betreffende toestellen op geen enkele mogelijke manier nog te besturen waren.

De toestellen die de problemen vertoonden zijn allemaal beschadigd geraakt door de val. Er is voor zover bekend geen sprake van letsel bij personen of schade aan gebouwen ontstaan als gevolg van de crashes.

De Matrice 200-serie is bedoeld voor professionele drone-operators. De serie werd in februari 2017 aangekondigd. De drones worden gekenmerkt door het dubbele accusysteem dat vliegtijden tot meer dan een half uur mogelijk maakt. De M200 beschikt over één mount waaraan een gewone camera, zoomcamera of thermische camera bevestigd kan worden. De M210 kan voorzien worden van twee camera’s. De M210 RTK kan bovendien extra nauwkeurig navigeren.

Updaten en testen

Volgens de CAA is DJI het probleem nog aan het onderzoeken, iets wat het bedrijf op haar eigen website bevestigt. Gebruikers van toestellen uit de Matrice 200-serie worden voor dit moment geadviseerd om de firmware van hun toestel te updaten naar de meest recente versie, evenals alle TB50 en TB55 batterijen die men in bezit heeft. Die moeten dan paarsgewijs via DJI Assistant 2 van de nieuwste firmware update worden voorzien.

Drone-operators worden verder verzocht om na afloop van de update op een veilige plek een serie testvluchten uit te voeren met het toestel, met ieder batterijpaar. Deze testvluchten moeten in het logboek worden opgenomen. Verder verbiedt de CAA tot nader order vluchten boven mensen of nabij voertuigen of bebouwing, en ook EVLOS-vluchten zijn voorlopig uit den boze.

Situatie in Nederland en België.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft nog geen communiqué opgesteld rond de problematiek met de M200-serie.

In België hebben we ook nog geen officiële melding door gekregen.

Geef een reactie

0