Wetgeving drones

Wat is momenteel de wetgeving rond drones en modelvliegtuigen? De laatste maanden circuleren tal van publicaties en nieuwe wetgevingen. Je zou er haast het bos door de bomen niet meer door zien. Daarom willen we hier een overzicht plaatsen zodat u als modelvlieger of kandidaat modelvlieger  op een correcte manier geïnformeerd bent.
Als piloot bent u wel zelf verantwoordelijk om op de hoogte te zijn over de geldende regels van de plaats waar u vliegt een goede voorbereiing is dus zeker niet overbodig.
Deze pagina is informatief en niet bindend.

Nog even dit: een drone is niet alleen een quadcopter of multicopter. Een drone is een van op afstand bediend luchtvaartuig (zie de exacte definitie bij FAA), dus ook modelbouw vliegtuigen en helicopters, RC Parasailers vallen hier onder.

(klik hier voor Drone wetgeving Nederland)
(klik hier voor Drone wetgeving Duitsland)
(klik hier voor Drone wetgeving Frankrijk)
(klik hier voor Drone wetgeving Spanje)
(klik hier voor Drone wetgeving Zwitserland)
(klik hier voor Drone wetgeving Italië)
(klik hier voor Drone wetgeving Griekenland)
(klik hier voor Drone wetgeving Turkije)
(Klik hier voor Drone wetgeving Oostenrijk)
(Klik hier voor Drone wetgeving Verenigd Koninkrijk)
(Klik hier voor Drone wetgeving in alle andere landen in de wereld)

Nieuwe Europese wetgeving vanaf 1 juli 2020

Vanaf 1 juli 2020 zal de huidige wetgeving niet meer van toepassing zijn. Deze zal vervangen worden door de nieuwe Europese wetgeving waarover je hier al een duidelijk overzicht kan lezen.

Drone wetgeving België

De wetgeving is redelijk complex en we moeten rekening houden met verschillende bronnen, zijnde de circulaire (GDF-01) van het Dictoraat-Generaal Luchtvaart en het KB van 10/4/2016, soms ook het KB van 25/4/2016 genoemd (datum van publicatie).

Belangrijk

Modelluchtvaart terreinen

Vlieg je op/boven een erkend modelluchtvaartterrein (club) dien je de regels te volgen van de circulaire modelluchtvaart (DGLV). Wil je ergens anders vliegen dan zijn de regels van het KB van 10/4/2016 hieronder van toepassing.

Professioneel gebruik

Van het moment dat u de drone gaat gebruiken voor professionele doeleinde valt u minimum onder klasse 2. Afhankelijk van de noden van de activiteit zal je dan voor klasse 2, klasse 1a of klasse 1b moeten gaan.

De regelgeving in België

Daarnaast moet je dan ook je drone registreren. Kostprijs (2019) hiervoor is € 136,00.

De volledige circulaire kan u hier lezen: circulaire GDF-01, een andere goede bron is BEUAS, de Belgische federatie vooronbemande luchtvaart.

FOD van Mobiliteit en Vervoer heeft ook dit mooi en overzichtelijk document uitgebracht: Luchtvaartveiligheidsinformatiefolder (ASIL): Besturen van een drone. 

Vermeld steeds op je toestel je naam, adres en telefoonnummer zodat de eerlijke vinder je steeds kan contacteren mocht je toestel verloren vliegen.

Drones minder dan 1kg – Recreatief gebruik (speelgoed)

Indien dit toestel recreatief gebruikt wordt (privégebruik) boven een privé terrein, dus niet professioneel of commercieel, moet je de regels van het KB van 10/4/2016 volgen, samengevat:

  • Min. leeftijd: geen
  • Maximum gewicht (opstijg massa): 1kg
  • Maximum vlieghoogte: 10m
  • Professioneel gebruik: niet toegelaten
  • Drone registratie: niet van toepassing
  • Homologatie toestel: nee
  • Praktijk examen afleggen: niet van toepassing
  • Bewijs van bevoegdheid, attest piloot: niet van toepassing
  • Medisch attest: nee
  • BA verzekering verplicht: nee, valt onder familiale verzekering
  • Vliegen boven privé terrein mits toestemming eigenaar terrein: ja
  • Vliegen boven bebouwde kom: nee
  • Vliegen boven publiek: nee
  • Minimale afstand tot gebouwen: > 50m
  • Vliegen binnen zichtbaar bereik: verplicht
  • Vliegtoelating nodig van officiele instanties bijv. gemeente): nee

Gebruik je het toestel boven een erkend modelluchtvaartterrein dan dien je je te houden aan het plaatselijk terreinreglement en de regels rond modelluchtvaart.

Drones van 1kg tot en met 5kg (klasse 2)

  • Deze vallen nu onder het KB van 10/4/2016, samengevat:
  • Min. leeftijd: 16 jaar
  • Maximum gewicht (opstijg massa): 5kg
  • Maximum vlieghoogte: 45m (150 voet)
  • Professioneel gebruik: ja
  • Drone registratie: verplicht
  • Homologatie toestel: nee
  • Praktijk examen afleggen: verplicht
  • Bewijs van bevoegdheid, attest piloot: verplicht
  • Medisch attest: nee
  • BA verzekering verplicht: ja
  • Vliegen boven privé terrein mits toestemming eigenaar terrein: ja
  • Vliegen boven bebouwde kom: nee
  • Vliegen boven publiek: nee
  • Minimale afstand tot gebouwen: > 50m
  • Vliegen binnen zichtbaar bereik: verplicht
  • Vliegtoelating nodig van officiele instanties bijv. gemeente): nee

Bekijk hier alle drones klasse 2

Drones van 5kg tot en met 150kg (klasse 1b)

Deze vallen nu onder het KB van 10/4/2016, samengevat:

  • Min. leeftijd: 18 jaar
  • Maximum gewicht (opstijg massa): 150kg
  • Maximum vlieghoogte: 91m (300 voet)
  • Professioneel gebruik: ja
  • Drone registratie: verplicht
  • Homologatie toestel: nee
  • Praktijk examen afleggen: verplicht
  • Bewijs van bevoegdheid, attest piloot: verplicht
  • Medisch attest: ja, verplicht
  • BA verzekering verplicht: ja
  • Vliegen boven privé terrein mits toestemming eigenaar terrein: ja
  • Vliegen boven bebouwde kom: nee
  • Vliegen boven publiek: nee
  • Minimale afstand tot gebouwen: > 30m
  • Vliegen binnen zichtbaar bereik: verplicht
  • Vliegtoelating nodig van officiele instanties bijv. gemeente): minimaal een verklaring
  • vlucht met een matig risico, bijvoorbeeld op een afgebakend terrein met weinig mensen, een niet publieke plaats

Drones van 5kg tot en met 150kg (klasse 1a)

Deze vallen nu onder het KB van 10/4/2016, samengevat:

  • Min. leeftijd: 18 jaar
  • Maximum gewicht (opstijg massa): 150kg
  • Maximum vlieghoogte: >91m (>300 voet)
  • Professioneel gebruik: ja
  • Drone registratie: verplicht
  • Homologatie toestel: ja , verplicht
  • Praktijk examen afleggen: verplicht
  • Bewijs van bevoegdheid, attest piloot: verplicht
  • Medisch attest: ja, verplicht
  • BA verzekering verplicht: ja
  • Vliegen boven privé terrein mits toestemming eigenaar terrein: ja
  • Vliegen boven bebouwde kom: ja
  • Vliegen boven publiek: ja
  • Minimale afstand tot gebouwen: < 30m
  • Vliegen binnen zichtbaar bereik: verplicht
  • Vliegtoelating nodig van officiele instanties bijv. gemeente): toelating verplicht
  • vlucht met een verhoogd risico, bijvoorbeeld boven een mensenmassa (optredens)

Drones van meer dan 150kg

Om toch volledig te zijn, deze drones vallen onder de bevoegdheid van het EASA (Europees agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart.

Overzicht van de Belgische wetgeving

Drone wetgeving België

Schematisch overzicht van de Belgische wetgeving

Dankzij Rob De Roo (Lector / onderzoeker Vives) kunnen we u deze handige flowchart voorstellen. Volg de flow en je krijgt een antwoord op je vraag off je mag vliegen en/of welk brevet je minimaal nodig hebt.

 

Drone wetgevng België Flowchart

Waar mag ik zeker niet vliegen in België

Deze vraag wordt me reglematig gesteld en dan kan ik je maar één antwoord geven, kijk naar de officiële droneguide, deze is steeds up-to-date en officieel. Wat sommige plaatsen zijn niet altijd vrij om te vliegen.

Je kan deze gids hier vinden.

Andere sites waar je no-fly zones voor België kan opzoeken:

Drone wetgeving Nederland

(klik hier voor Drone wetgeving België)

Helaas gelden de regels voor België niet in Nederland en omgekeerd.
Voor onze Nederlands klanten sommen we hier ook nog even de Nederlandse Wetgeving op:

Het hobbymatig vliegen met een drone (waaronder valt het op afstand besturen van een vliegtuig, helicopter, quadcopter of multirotor) valt onder de regelgeving modelvliegen.
Samengevat komt het neer op de volgende regels die je in acht moet nemen:

– Je mag vrij vliegen onder 120m
– niet in de buurt van een vliegveld
– niet in de buurt van een ‘aaneengesloten bebouwing’ (stad of dorp)
– niet toegestaan boven havens, wegen, industriegebieden en mensenmassa’s
– je moet steeds het luchtvaartuig zichtbaar hebben
– je mag niet ‘s nachts vliegen

Hou ook rekning met de no-fly zones in Nederland, je kan hier een overzichtskaart vinden.
Neem zeker ook even een kijkje op veiligvliegen.nl.

Een extra hulp om te bepalen of je mag vliegen kan je deze keuzehulp gebruiken, een tip voor de Belgische wetgever, voorzie ook dergelijke site.
https://regelhulpenvoorbedrijven.nl/drones/

Andere sites waar je no-fly zones voor Nederland kan opzoeken:

Drone wetgeving Duitsland

(klik hier voor Drone wetgeving België)

In Duitsland maakt men een onderscheid tussen onbemande vliegtuigen en modelvliegtuigen. Onbemande vliegtuigen worden beschouwd als commercieel, modelvliegtuigen als hobby of sport.

In Duitsland mag je met drones tussen de 250 gram en 2 kilo hobbymatig zonder brevet vliegen, mits je deze voorziet van een sticker of naamplaatje met daarop je naam en adres. Het naamplaatje moet goed zichtbaar geplaatst zijn en permanent en vuurbestendig zijn.

Bij systemen tussen de 2 en de 5 kilo moet je beschikken over een vliegbewijs (certificate of knowledge). Heb je een piloten vliegbrecet dan is dit certificaat niet verplicht.
Blijf uit de buurt van vliegvelden, militaire faciliteiten en energiecentrales. Vlieg niet hoger dan 100 meter, verder dan 300 meter en houd de drone tijdens het vliegen in het oog. Vlieg niet boven mensen.
Houd er rekening mee dat een aansprakelijkheidsverzekering verplicht is.
In sommige deelstaten geldt bovendien een droneverbod rond kastelen en andere toeristische attracties.

Een overzicht voor Duitsland

  • Sticker met je naam en adres op de drone is verplicht
  • Maximale vlieghoogte van 100 meter
  • Drone moet altijd in het zicht van de piloot zijn
  • Verboden om boven steden, wegen en mensen te vliegen
  • Verplichte aansprakelijkheidsverzekering
  • Drones tot 2 kilogram mogen zonder licensie gevlogen worden
  • Minimaal 100 meter afstand tot waterwegen, rivieren, kanalen en havens

Andere sites waar je no-fly zones voor Duitsland kan opzoeken:

Drone wetgeving Spanje

(klik hier voor Drone wetgeving België)

De Spaanse regelgeving staat recreatief gebruik van drones boven ‘onbewoond gebied’ toe, mits je niet hoger dan 120 meter vliegt en het toestel altijd binnen line of sight houdt. Je mag niet vliegen boven stedelijke gebieden of plaatsen waar zich veel personen ophouden (stadsparken, stranden, bruiloften, concerten, manifestaties, religieuze processies, etc. Ook mag je niet ‘s nachts vliegen. Er wordt niets gezegd over vliegen boven wegen of spoorlijnen, maar het is aan te raden om daar enige afstand van te houden. Uiteraard moet je uit de buurt blijven van vliegvelden en heliports.

Een overzicht voor Spanje

  • Verboden om boven steden, stranden en andere drukke gebieden te vliegen
  • Alleen vliegen bij daglicht
  • Maximumgewicht 2 kilogram
  • Maximale horizontale afstand van 500 meter tot de piloot
  • Drone moet altijd in het zicht van de piloot zijn
  • Maximale hoogte van 120 meter
  • Verboden te vliegen in de buurt van luchthavens
  • Houd rekening met de privacy van anderen
  • Drone moet voorzien zijn van een onbrandbaar identificatieplaatje met de gegevens van de eigenaar

Andere sites waar je no-fly zones voor Spanje kan opzoeken:

Drone wetgeving Zwitserland

(klik hier voor Drone wetgeving België)

Voor Zwitserland kan je hier meer informatie vinden: https://www.bazl.admin.ch/bazl/fr/home.html

Andere sites waar je no-fly zones voor Zwitserland kan opzoeken:

Drone wetgeving Frankrijk

(klik hier voor Drone wetgeving België)

Voor Frankrijk kan je hier meer informatie vinden: http://www.numerama.com/politique/136288-drones-reglementation-francaise.html

Algemene tip: print de drone regelgeving van het land uit en hou dit bij je, zo kan je altijd ter plekke terugvallen op dit document moest je met de plaatselijke autoriteiten in aanraking komen.

Een overzicht voor Frankrijk

  • Verboden om boven steden en mensen te vliegen
  • Maximale vlieghoogte van 150 meter
  • Drone moet altijd in het zicht van de piloot zijn
  • Alleen vliegen bij daglicht
  • Verboden te vliegen in de buurt van luchthavens
  • Houd rekening met de privacy van anderen
  • Vlieg niet in No Fly zones in Frankrijk

Andere sites waar je no-fly zones voor Frankrijk kan opzoeken:

Drone wetgeving Italië

  • Verboden om boven steden en mensen te vliegen
  • Drone moet altijd in het zicht van de piloot zijn
  • Maximale horizontale afstand van 200 meter tot de piloot
  • Maximale vlieghoogte van 70 meter
  • Maximaal gewicht van 25 kilogram
  • Aansprakelijkheidsverzekering geadviseerd
  • Verboden te vliegen in de buurt van luchthavens

Drone wetgeving Griekenland

  • Verboden om boven steden en mensen te vliegen
  • Maximale vlieghoogte 120 meter
  • Houdt een minimale afstand van 50 meter tot gebouwen, mensen en voertuigen
  • Maximale horizontale afstand van 500 meter waarbij de drone altijd in het zicht van de piloot moet zijn
  • Verboden om archeologische gebieden te filmen
  • Denk aan de privacy van anderen
  • Vlieg niet in de buurt van luchthavens
  • Alleen vliegen bij daglicht

Drone wetgeving Turkije

Opgelet: dit land doet moeilijk op luchthaven, in beslagnames gemeld door klanten. Registratie verplicht.

  • Verboden om boven steden en mensen te vliegen
  • Maximale vlieghoogte 120 meter
  • Alleen vliegen met daglicht en goede weersomstandigheden
  • Drones van boven de 500 gram moeten geregistreerd worden
  • Verboden te vliegen boven gevoelige locaties zoals militaire basissen en overheidsgebouwen
  • Veel luchtvaartuigmaatschappijen die van en naar Turkije vliegen hebben het transport van drones of lithium-ion batterijen verboden. Kijk op de website van je maatschappij voor hun beleid hierover

Drone wetgeving Oostenrijk

  • Drones mogen maximaal 300 gram wegen. Voor zwaardere drones is een licentie vereist
  • Verboden om boven mensen te vliegen
  • Maximale vlieghoogte van 120 meter
  • Drone moet altijd in het zicht van de piloot zijn
  • Vlieg niet in de buurt van luchthavens

Andere landen?

Uiteraard is het onmogelijk om op deze pagina alle landen in de wereld op te sommen. De regelgeving is daarnaast ook continu aan verandering onderhevig.
Je kan voor de laatste informatie steeds terecht op de onderstaande wereldkaart terecht.